Wat de meeste werkzoekers niet weten is dat ze hun kans op het aantal sollicitatiegesprekken drastisch kunnen verhogen.
Gewoon door het maken van een paar eenvoudige veranderingen in hun cv.
De meeste cv’s zijn niet goed omdat de focus verkeerd ligt.
Wacht dus nog even met het maken van je cv.
We gaan je eerst vertellen wat er precies in moet staan, zodat jij 95% van de concurrentie direct achter je laat.
Werkzoekenden zijn zo bezorgd over hun eigen behoeften dat ze geen tijd meer hebben om na te denken over wat de werkgever nu eigenlijk zoekt.
Denk er eens over na:
Bij hoeveel cv’s ligt de focus op de werkzoekende?
Bijna allemaal.
En waarom niet?
Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn toch?
Nee, en hier is waarom niet.
De werkgever geeft niet om jou!
Waarschijnlijk een paar weken of maanden later als je dichterbij die felbegeerde baan bent, maar nu niet.
Op dit moment interesseert het ze echt helemaal niks.
Het zijn geen slechte mensen die recruiters, maar het zegt hun gewoon niets omdat ze je niet kennen.
Het enige wat hen interesseert is hun eigen situatie.
Dus de belangrijkste verandering die je moet maken is eenvoudig.
Het gaat niet om jou – het gaat over de werkgever.
Waarom zijn organisaties op zoek?
Werkgevers zijn op zoek naar nieuwe mensen om 3 redenen:
- Om een probleem op te lossen
- Om te profiteren van een kans
- Een combinatie van beide
Deze 3 redenen gelden voor iedere positie.
Geen enkele vacature wordt uitgezet voor de lol.
Dus als de recruiter een berg met nieuwe cv’s ontvangt, zal zij niet denken ‘ik ben benieuwd waar al deze mensen naar op zoek zijn in hun volgende positie.’
In plaats daarvan denkt ze:
‘Welke van deze mensen zal het beste kunnen helpen om mijn probleem op te lossen‘.
En van alle cv’s die de recruiter ziet, zal slechts 5% haar vraag beantwoorden.
Dit is je kans!
Als je haar zorgen en vragen beantwoordt, belandt je cv automatisch in het rijtje: ‘Die wil ik zien‘!
Denk als een marketeer
Succesvolle marketeers hebben een belangrijke overeenkomst met succesvolle kandidaten.
Zij zetten beiden hun doelgroep centraal.
Met andere woorden:
Marketeers ontwerpen pas een product of dienst als ze weten aan welke behoeften ze van de doelgroep moeten voldoen.
De eerste stap die zij nemen is om de wensen, behoeften en verwachtingen van hun publiek te begrijpen.
Dan ontwikkelen ze een product of dienst die voldoet aan die behoefte.
Let op: ze maken niet iets wat ze zelf leuk of interessant vinden.
Tot slot creëren ze een campagne om de voordelen van dat product te communiceren.
Jij kunt dezelfde techniek gebruiken om jouw cv op te laten vallen bij jouw doelgroep: de recruiter.
Hoe werkt dat?
Ken je doelgroep
Het merendeel van de sollicitanten leest de vacaturetekst slecht of heeft nauwelijks of geen onderzoek gedaan naar de organisatie.
Daarom hebben ze ook vaak geen idee van de uitdagingen die de organisatie (en dus de recruiter) heeft.
En daarom zijn ze niet in staat om de recruiter te overtuigen hoe zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de organisatie.
Dit is waarom het kennen van de organisatie zo belangrijk is voordat je begint met het schrijven van je cv.
Vraag jezelf af of je echt de zorgen en behoeften van de managers begrijpt die je cv zullen lezen.
Als dat niet zo is zul je onderzoek moeten doen.
- Bekijk websites die je meer kunnen vertellen over de onderwerpen waar het bedrijf zich mee bezig houdt.
- Analyseer soortgelijke vacatures op zoek naar vaardigheden, ervaringen en karaktereigenschappen die nodig zijn in deze functieprofielen.
- Praat met managers of medewerkers die verstand hebben van de bedrijfstak waar de organisatie zich bevindt.
Het kennen van de problemen van de werkgever waar jij gaat solliciteren is de sleutel om succesvol te solliciteren.
Van alle tips is dit wel de belangrijkste.
Als je precies begrijpt wat jou waardevol maakt voor werkgevers,
en je bent in staat om dit effectief te communiceren,
dan geef je jezelf een enorme voorsprong op de concurrentie.
Pas deze principes toe bij het maken van je cv.
Succes!
