Vind je het lastig om zelf een sollicitatiebrief te schrijven?
Of heb je gewoon geen tijd?
Wat de reden ook is, een goede mogelijkheid is om het werk uit te besteden.
Maar waar moet je aan denken bij het laten schrijven van je sollicitatiebrief?
Wij hebben een praktisch overzicht gemaakt:
9 Tips waarmee je rekening mee moet houden bij het het laten schrijven van je sollicitatiebrief.
Inhoudsopgave
1. Je cv is belangrijker dan je brief
Voordat je veel geld en tijd steekt in het laten schrijven van een brief is het belangrijk om te weten een cv maken veel belangrijker is dan je sollicitatiebrief.
1/3 van de recruiters leest je brief niet eens.
Hou dit dus altijd in het achterhoofd.
En weet dat het eenvoudig is om zelf een sollicitatiebrief te schrijven met de juiste hulp en tips. Online zijn er veel goede voorbeelden te vinden van sollicitatiebrieven. Vaak kun je deze brieven in no-time omturnen tot een brief die voor jou geschikt is.
Mocht je het nog steeds willen uitbesteden, lees dan snel verder.
2. Zoeken via Google
Veel mensen zullen hun zoektocht starten met Google.
En dat is helemaal niet zo’n gek idee.
Het mooie van Google is dat de beste resultaten vaak bovenaan verschijnen.
Daarmee kun je al snel een goede selectie maken tussen de aanbieders.
Let even op de adverteerders bovenaan de zoekresultaten.
Dit zijn niet per definitie de beste aanbieders, maar de partijen die het meeste geld kunnen en willen uitgeven aan reclame.
Vaak betekent dit dat ze een goed business model hebben en dus aan de achterkant voldoende verdienen om winst te kunnen draaien.
In veel gevallen komt dit omdat ze een goede service leveren, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.
3. Bekijk reviews
Kijk daarom ook naar reviews.
Hoe wordt de service beoordeeld?
Zijn er testimonials te vinden?
Ook dit is natuurlijk geen garantie voor succes, maar kan in ieder geval helpen bij het maken van je keuze.
Meestal gaat de volgende gouden regel op:
Hoe meer mensen een review hebben achtergelaten, hoe betrouwbaarder het resultaat.
4. Zoek naar transparantie
Hoe persoonlijk word je geholpen?
Hoe kenbaar maakt de schrijver zich op zijn website?
Staat hij met naam en foto op de website of is het een anonieme site zonder telefoonnummer?
Dit zegt vaak veel over de kwaliteit van de service.
Waarom zou een goede tekstschrijver geen telefoonnummer communiceren op zijn site?
En iemand die met volledige naam en foto op de site staat heeft veel meer te verliezen dan iemand die anoniem zijn service aanbiedt.
Vergelijk bijvoorbeeld ook anonieme Twitter accounts die zich verschuilen achter een cartoon poppetje.
Niet heel betrouwbaar toch?
Wat geldt voor grote bedrijven geldt ook zeker voor kleinere bedrijven: hoe transparanter hoe beter.
5. Garbage in = garbage out
De meeste diensten vragen om een specifieke set gegevens van jou.
Denk hierbij aan:
- Je cv, meestal in de vorm van een upload mogelijkheid
- De vacaturetekst waar je op wilt solliciteren
- Jouw motivatie en overige wetenswaardigheden
Onthoud hierbij het volgende:
Garbage in = garbage out
Als je niet duidelijk aangeeft wat jij hebt bereikt tijdens je studie en werkende leven en je hebt geen duidelijke motivatie dan zal een tekstschrijver nooit een goede brief kunnen maken.
Ook al is de schrijver nog zo goed!
Dus:
Hoe meer details jij als input levert, hoe beter de brief zal zijn.
6. Wees persoonlijk
In het kader van het vorige punt is het aan te raden om persoonlijke verhalen te delen.
Sollicitatiebrieven worden namelijk veel sterker als er een aantal persoonlijke verhalen in staan die gerelateerd zijn aan je werk.
Bijvoorbeeld:
Ik zou graag willen solliciteren op de functie van onderzoeker omdat ik een enorme passie heb voor natuurkunde sinds ik op 10 jarige leeftijd mijn eerste (werkende!) raket bouwde.
Misschien voelt het een beetje vreemd om aan een wildvreemde je persoonlijke verhalen te vertellen, maar we kunnen het je echt aanraden.
Je brief zal veel beter binnenkomen bij de recruiter en als je het goed doet ook beter blijven hangen.
7. Let op de prijs
Of eigenlijk:
let niet teveel op de prijs.
Als de prijs laag is, is dat meestal niet voor niks.
Verwacht bij een goedkoop product of dienst niet dat je een wereldklasse brief terugkrijgt.
Bedenk dat een goede copywriter (tekstschrijver) ongeveer €75 – €95 per uur vraagt.
Dus als een dienst €100 kost, betekent dit dat een goede schrijver er ongeveer een uur tot anderhalf uur aan kan werken.
Is dat voldoende om je cv en motivatie te bekijken en een echte goede brief te schrijven?
8. Kijk in je eigen netwerk
Veel copywriters werken freelance.
Het kan geen kwaad om eens in je eigen netwerk rond te kijken of daar nog goede copywriters beschikbaar zijn.
Vergeet niet je online netwerk te benaderen.
Wie weet ken je iemand via via die jou wil helpen met je brief?
Vaak voelen ze zich vereert als je vraagt of ze even kunnen meekijken met jouw brief.
9. Laat de computer het werk doen
Software eet de wereld op wordt weleens gezegd.
En ook in sollicitatieland zie je dat Artificial Intelligence zijn intrede doet.
Brieven worden steeds vaker geschreven met de hulp van computers.
En waarom ook niet?
Je vult je functie naam en nog een paar aanvullende gegevens en slimme software doet de rest.
De uitkomst kun je zelf natuurlijk nog finetunen naar eigen inzicht.
Bekijk bijvoorbeeld deze handige online tool om in no-time een professionele sollicitatiebrief te maken.
Succes!