Online reputatie managen voor het vinden van een baan

Je kunt jezelf via Twitter, LinkedIn of een eigen weblog breeduit profileren. Je kunt hier echter ook enorme fouten begaan, die je kans op die prachtbaan niet zullen vergroten. Hieronder volgen tips om je online reputatie te managen en om indruk te maken op je toekomstige werkgever.

social media en solliciteren

In de VS is het al jaren bekend dat je je online reputatie goed moet managen, maar in Nederland is er nog steeds vrij weinig awareness. Je kunt niet zomaar alles online zetten, je moet die content gaan managen. De meeste mensen doen nog altijd maar wat online, en houden er geen rekening mee dat het er nooit meer af gaat.

Solliciteren en online reputatie

Ongeveer 30% van alle zoekopdrachten op internet betreft het zoeken naar personen. En met de opkomst van personenzoekmachines in Nederland neemt dit aantal alleen maar toe. Voor recruiters is dit ook de manier om hun toekomstige werknemers online te checken voordat ze een eerste gesprek aangaan: 70% van alle recruiters doet eerst een online check.

Google wordt het meeste geraadpleegd door recruiters om te kijken met wat voor soort persoon ze te maken hebben. Ook Facebook en Twitter zijn populair om te kijken hoe iemand zich gedraagt in het dagelijkse leven. Wees dus alert op wat je op Facebook of Twitter post!

Hoe hoog scoor jij binnen Google?

Google je eigen naam eens een keer en bekijk wat er boven komt drijven. Ben je tevreden met wat er staat? Door het toevoegen van extra content op het internet kun je de zoekresultaten beinvloeden. Door het aanmaken van bijvoorbeeld een LinkedIn of Facebook account is de kans groot dat deze URL’s snel worden opgenomen in de zoekresultaten. Dit zijn immers populaire pagina’s. Je zorgt er dan dus voor dat je sneller gevonden wordt door een recruiter.

Met een doorsneenaam heb je veel concurrentie. De kans is dan groot dat jouw LinkedIn of Twitter profiel niet bovenaan in Google verschijnt maar dat van een naamgenoot. Ook is de kans groot dat je absoluut niet geassocieerd wil worden met deze naamgenoot. Degene met de meeste en hoogste kwaliteit links naar zijn of haar profiel verschijnt bovenaan: dit is de manier waarop Google ervoor zorgt dat de belangrijkste zoekresultaten bovenaan verschijnen. Ga hier dus mee aan de slag!

Tips

Enkele tips waarmee je rekening dient te houden:

  • Pas op met wat je op je online plaatst: internet heeft een eindeloos geheugen
  • Probeer eenduidig en netjes over te komen. Er mag geen discrepantie zijn. Gebruik overal dezelfde foto en hetzelfde cv
  • Belangrijk is een goede profielfoto. Lachend en met open ogen. Je kunt erover nadenken om ze speciaal te laten maken door een professionele fotograaf
  • Claim op alle sociale netwerken je naam (bv twitter.com/jenaam), ook als je niet direct hier iets mee gaat doen. Het kan altijd van pas komen in de toekomst!
  • Claim ook je eigen URL (www.jouwnaam.nl) als deze niet al is geclaimed. Met deze URL kom je vrijwel zeker bovenaan in de zoekresultaten. En over de inhoud van deze website heb je volledig zelf de controle. Via mijndomein.nl kun je goedkoop en eenvoudig een domeinnaam claimen.
  • Zorg dat je aanwezig bent met ‘goede content’ over je professionele leven op voor jou relevante websites. Denk bijvoorbeeld aan websites waar over jouw vakgebied wordt gesproken
    Volg alles wat er op internet wordt gezegd over jouw naam via Google Alerts. Een handige tool waarmee je eenvoudig kunt instellen welke zoekwoorden je in de gaten wilt houden. Mocht je iets tegenkomen wat bijvoorbeeld niet klopt of niet in de haak is kun je actie ondernemen

Hoe zet je LinkedIn in om een baan te vinden? Lees meer over LinkedIn en de mogelijkheden