Hoe gebruik ik LinkedIn om te solliciteren?

linkedin en solliciteren

Het professionele online sociale netwerk LinkedIn speelt op dit moment een belangrijke rol in online recruiting. Het is het grootste en snelstgroeiende professionele netwerk in Nederland. Daarom is LinkedIn bijzonder waardevol voor werkzoekenden.

Het profiel van mensen op LinkedIn heeft alles om als echt cv te kunnen dienen: persoonlijke gegevens, werkervaring, opleiding, expertisegebieden en natuurlijk de mogelijkheid om referenties toe te voegen.

Sterker nog, steeds meer mensen stappen volledig over op LinkedIn en gebruiken helemaal geen apart cv meer.

LinkedIn is momenteel het beste hulpmiddel om jezelf en je vaardigheden voor een groot publiek toegankelijk te maken.

Wat moet je doen met LinkedIn?

Hieronder volgen stapsgewijs handige tips om de kans om een baan te vinden via LinkedIn te maximaliseren.

Stap 1: bepaal je doelen

Vertrek vanuit je doelstellingen.

Wat wil je graag bereiken?

Essentieel voor elke manier van netwerken is dat je de ander laat weten waar jij naar op zoek bent. Zorg dat je je wensen duidelijk maakt in het summary gedeelte. Wie ben je en wat wil je bereiken in je carrière?

Start met het aanmaken van een profiel en zorg ervoor dat je dit profiel zo compleet mogelijk maakt.

Dat gaat al vrij snel.

Vermeld je vaardigheden, je werkervaring en gebruik de juiste zoekwoorden in je profiel. Dit laatste is van belang omdat je zo sneller wordt gevonden door mensen die zoeken op deze woorden.

Verplaats je in de recruiter die op zoek is naar geschikte mensen om zijn vacatures te vervullen en bekijk welke woorden hierbij van belang zijn.

Zet in je profiel welke opleidingen je hebt gevolgd en bij welke bedrijven je hebt gewerkt. Die gegevens worden door LinkedIn gebruikt om je te attenderen op personen van diezelfde opleiding of organisatie, zodat je deze mensen kunt uitnodigen om te connecten.

Hoe meer mensen in je netwerk hoe groter de kans op een nieuwe baan. Onthoud dat een groot netwerk daarnaast vaak positief wordt gewaardeerd door recruiters.

Stap 2: start een blog

Heb je een eigen site of blog? Link hier dan naartoe!

Maar niet onder de naam ‘my company’ zoals je veel ziet op LinkedIn. Klik op ‘others’, dan kun je de directe url tonen, wat sneller uitnodigt om op die link te klikken.

Een positieve en belangrijke bijkomstigheid: door het aantal linkjes naar jouw website te vergroten, zul je hoger terechtkomen in de zoekmachine van Google met je blog of website. Indien je nog geen eigen blog hebt kun je bijvoorbeeld via mijndomein.nl goedkoop en eenvoudig een domeinnaam claimen en een website starten.

Stap 3: volg je netwerk

Houd in de gaten wat er gebeurt op LinkedIn. Via de website, de smartphone app of de tablet app kun je volgen wat er in je netwerk gebeurt. Zo blijf je op de hoogte van de laatste gebeurtenissen en werkzaamheden binnen jouw netwerk.

Op de homepage van LinkedIn vind je tevens contacten die ‘je zou kunnen kennen’. Hier staan contacten die je wellicht kent en waarmee je snel kunt connecten om je netwerk eenvoudig uit te breiden.

Stap 4: mensen uitnodigen

Vind je een interessant persoon die je in je netwerk wilt uitnodigen? Maak de uitnodiging dan altijd persoonlijk. Dat hoeft niet heel uitgebreid, verwijs gewoon naar iets wat je gemeenschappelijk hebt. Eén à twee zinnen is genoeg om af te wijken van de standaard ‘I’d like to add you to my professional network on LinkedIn…’

Stap 5: tweedegraads netwerk

De kracht van netwerken zit vaak in de tweedegraads. Het zijn meestal niet de mensen uit je directe omgeving die je aan een baan kunnen helpen, maar de mensen die zij weer kennen.

Veel vaker kennen de mensen uit jouw eerstegraads netwerk weer anderen die jou pas écht van dienst kunnen zijn. Zie je directe netwerk dus als een soort opstapje naar het tweedegraads netwerk.

Stap 6: voorgesteld worden

Laat een ander je voorstellen.

Heb je een persoon gevonden in dat tweedegraads netwerk die iets voor jou kan betekenen, dan lijkt het voor de hand te liggen deze een uitnodiging te versturen met de vraag of hij of zij wil connecten.

In plaats van jezelf te promoten kun je dat beter aan een ander overlaten. Bel in dit geval de persoon die jullie (jij en degene met wie je in contact wilt komen) gemeenschappelijk kennen.

Vraag hem of hij je wil voorstellen. Niet geschoten is altijd mis…

Stap 7: investeer in je relaties

Investeer in relaties voordat je verzoeken indient.

Heb je eenmaal een aardig netwerk gevormd, verwacht dan niet meteen heel veel van deze (vaak nog redelijk onbekende) personen.

In het echte leven stap je ook niet bij een receptie op iemand af met allerlei verzoeken. Voordat je dat doet, heb je als het goed is in een relatie geïnvesteerd.

Dat is de kern van netwerken: eerst geven voor je kunt ontvangen.

The secret of living is giving!

Stap 8: wordt lid van een groep

Alumni-of studentenverenigingen, professionele netwerkgroepen of een lidmaatschap van de Rotary.

Deze zijn allemaal relevant voor jouw online identiteit. Geef daarnaast aan waarin je geïnteresseerd bent. Welke onderwerpen volg je op de voet en over welke interesses kun je meepraten?
Word lid van groepen die in de lijn van je doelen liggen. Neem deel aan discussies, geef nuttige informatie, dat is goed voor je zichtbaarheid en wie weet levert het wat op!

Stap 9: maak gebruik van de applicaties

Maak gebruik van de applicaties die LinkedIn biedt.

Houd een blog bij, of zet presentaties van jezelf op slideshare.net. Anderen kunnen deze downloaden. Zo zien mensen wat je al gedaan hebt en wat je in je mars hebt. Daarbij heeft Slideshare een hoge ‘pagerank’. Link je deze site aan je profiel dan stijg je binnen de zoekresultaten van Google.

Al met al is het verstandig een half uurtje per week aan het updaten van je gegevens te besteden. Wil je met meer spoed gebruikmaken van je netwerk, omdat je bijvoorbeeld direct een baan zoekt, neem dan een paar uur per week de tijd.

Stap 10: bekijk regelmatig de vacatures op LinkedIn

LinkedIn wordt steeds vaker gebruikt door bedrijven en organisaties om hun vacatures te plaatsen. Onder het tabblad ‘vacatures’ staan daarom steeds meer vacatures waarin je kunt zoeken.

Het is zelfs mogelijk om te zoeken op zoekwoord, omgeving, functie, ervaring en bedrijfstak.

Ook interessant