Solliciteren en social media: de ultieme gids (update 2016)

social media en solliciteren

De kans dat je je nieuwe baan via social media vindt, wordt met de dag groter. Steeds meer mensen hebben tegenwoordig een uitgebreid online cv op LinkedIn of maken actief gebruik van Twitter of Facebook. Hoe zet je deze online sociale netwerken effectief in bij het zoeken naar een nieuwe baan?

Een ding is zeker..

Het gebruik van het online kanaal wordt steeds belangrijker in de zoektocht naar je nieuwe baan.

Facebook.

Twitter.

Maar met name..

LinkedIn.

Al deze netwerken kunnen ingezet worden om snel een passende baan te vinden. Vacatures vind je volop op social media. Hoe beter je bent geconnect en anderen volgt, hoe sneller jij de vacature onder ogen krijgt. Denk aan updates en LinkedIn groepen.

Daarnaast kun je de kans op een leuke baan enorm vergroten door een van de vele vacaturesites en online uitzendbureaus in te zetten.

Wie solliciteert op social media?

Hieronder staat een grafiek waarin je de stijging van de populariteit van LinkedIn in Google kunt zien. De afgelopen jaren is dit explosief gestegen en het geeft een goede indicatie van de populariteit van LinkedIn.

linkedin google trends
Populariteit zoekterm ‘LinkedIn’ binnen Google

Ook onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder 1.161 werkzoekenden toont aan dat het aantal werkzoekenden dat social media inzet tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan blijft groeien. In 2015 is het aantal gegroeid naar 36 procent.

Social media waaronder LinkedIn worden dus steeds belangrijker voor de arbeidsmarkt. Maar ook Facebook wint aan populariteit.

De groep werkzoekenden die via social media opzoek gaat naar een nieuwe job doet dat in 70 procent van de gevallen via LinkedIn. 62 procent doorloopt zijn zoektocht via Facebook. In 2014 was dat nog 67 procent (LinkedIn) en 48 procent (Facebook).

Niet alleen werkzoekende maken gebruik van social media. Met name recruiters werken bijna niet meer zonder de inzet van social media.

Enkele recente cijfers:

  • 4 van de 5 recruiters gebruikt sociale media om werknemers te werven
  • 95% van de managers zoekt op internet informatie over de sollicitant
  • 29% van de werkgevers heeft weleens iemand afgewezen vanwege informatie die het over die persoon vond op internet.

Met een eigen online netwerk een baan vinden

Recruiters en job hunters kijken steeds vaker online voor die ene geschikte kandidaat om hun vacature te vullen.

Zorg er daarom voor dat je de volgende acties onderneemt om je kans op een baan te vergroten: